2010/02/04

"I don’t have the faintest idea what love is, and that’s why I write about it over and over again" Ville Valo for Inferno 01/2010

Nezačnite čítať tento post pokiaľ nemáte dosť času, je to celkom dlhý preklad rozhovoru Inferno s Ville Valo (01/2010).
Vďaka
Sineresi za preklad z fínčiny do angličtiny, vždy je to pri preklade pre mňa ľahšie.
Thanks Sineresi for translation Finnish – English, it´s always easier for me to translate it.

PROFESIONÁL V LÁSKE

Napriek jeho triezvosti, frontman skupiny HIM Ville Valo stále verí v silu bohémskeho umelca. Skupina sa vracia k popovejším tónom s novým albumom Screamworks: Love in Theory and Practice, ale nedá sa to nazvať vypočítavou komerčnosťou.

Základné fakty o HIM, ktorá vydala svoj debutový album Greatest Lovesongs Vol. 666 v roku 1997, sú pravdepodobne známe väčšine fínskych nadšencov pop kultúry. Cesta k úspechu, ktorá začala hitom Join Me z albumu Razorblade Romance, viedla k svetovému turné, k prvej zlatej platni fínskej skupiny v USA, a tak ďalej.

Mnohí experti fínskeho hudobného odvetia svojimi tvrdeniami vytvorili obraz Ville Vala ako géniusa rockového priemyslu poťahujúceho všetkými niťami.

"Moje vedomosti majú čo do činenia s hudbou a možno aj s vizuálnymi záležitosťami, ako obaly albumov a podobne. Je dobré vedieť, čo sa deje, ale nemám záujem o obchodné veci alebo rozpočty. Koho to zaujíma aké nákladné boli naše videá alebo iné veci?" vysvetľuje Valo.

"Takto môžem premýšľať o viac výstredných veciach, no sú tu ľudia, ktorí ma držia na uzde. Že nemôžem urobiť štvorcové CD pretože potom by sa nezmestilo do CD prehrávača. Je príjemné byť schopný nechať uletieť svoju fantáziu, mať nápady, ale vedieť že stále je niekto kto ma drží za golier, aj mimo spálne."

Počúvať o tom všetkom čo Valo v poslednej dobe urobil, je jasné že aj tie "podivnejšie veci" dajú dosť práce jednému človeku. Jeho zaneprázdnenosť sa nezmenila ani po tom čo na začiatku novembra dokončili nahrávanie Screamworks v Lair štúdiách v Los Angeles.

"Teraz je to už mesiac a pol čo som vo Fínsku a moje telo stále funguje podľa LA času. Každé ráno vstávam o šiestej, čakám na nové úpravy videí, novú skúšobnú verziu albumu a odsúhlasenie obalov a podobne. V tom istom čase nahrávam nový materiál v malom štúdiu, ktoré mám na vrchnom poschodí môjho domu. Vyžaduje to veľa času."

"Na druhej strane je v tom istá intuitívnosť. V určitom bode musíš byť schopný povzniesť sa nad všetko, a to je umenie samo o sebe. Nemôžeš na smrť analyzovať každý detail. Vo všetkom je niečo s čím nie si spokojný alebo sám by si to spravil inak. Ale tak by si nepocítil žiaden pocit úspechu či prekvapenia."

V tomto zhone, zastavil si sa niekedy a s spýtal si sa "hey, napriek všetkému, toto je rock, prečo to brať tak vážne?" Ville sa však pozerá na veci z iného uhla.

"Je iróniou, že niekde je chlapík, vo vzdialenom kúte sveta, s krvácajúcim srdcom, hrá svoju pieseň priateľom. Trávi mesiace prerábaním tej tri a pol minútovej skladby."

"Potom je daná skladba nahrávaná na tých najlepších zariadeniach na svete s najlepšími producentmi. Koncový produkt je premenení do jednotiek a núl a predávaný za 99 centov. To je skutočne smiešne. Je to ako keby Botticelli namaľoval obraz o rozmeroch dva a dva metre, ktorý by sa tlačil vo veľkosti pohľadnice."


Nie jednoduché, len skomprimované

Screamworks, ktorý vychádza vo februári, je priamočiarejší a popovejší ako predchádzajúci album Venus Doom. Ten bol plný ťažkých rífov s dlhými inštrumentálnymi pasážami.

"Je to skur**** tvrdšie ako čokoľvek čo kedy hral Candlemass, ak si to porovnáš. Na druhej strane, niektoré zvukové nahrávky sú zavádzajúce. Napríklad niektoré heavy metalové kúsky 80. rokov ako Whitesnake. Slip of the Tongue je vynikajúci album, ale je to čistý AOR pop. Je zaujímavé ako sa spomienky na hudbu časom zjemňujú."

Nie je prehnané povedať, že Screamworks a Venus Doom sú veľmi rozdielne. Valo poukazuje na to, že HIM takmer každým albumom systematicky prechádzali od jedného extrému do ďalšieho.

"Ľudia si nie vždy uvedomujú zložitosť celého procesu, ktorý zahŕňa skladanie piesní, skúšanie, nahrávanie a nakoniec turné. Na poslednom turné sme hrali Sleepwalking Past Hope, ktorá je naozaj dlhá pieseň, takmer na každom koncerte. Bolo zábavné to hrať, ale keď tak robíte dostatočne dlho, vaša myseľ automaticky a podvedome chce urobiť niečo jednoduchšie."

"Slovo "jednoduché" by sa nemalo tu brať doslovne. Nový album nie je menej komplikovaný, je len viac skomprimovaný. Má toľko hudobných informácií ako predtým, len pevnejšie zbalených. Odstránili sme všetko jamovanie zo živých verzií a robili veci prísnejšie. Piesne z Razorblade Romance hráme napríklad priamo tak ako sú priamo na albume."

Slovo komerčnosť bude určite niektorými používané najmú preto že Venus Doom nepredal toľko kópií, ako sa očakávalo.

"Venus Doom je tiež komerčný album, keďže sa ho predalo preukázateľne viac ako 99% celkovej fínskej tvorby. Vždy sme boli komerčná kapela, pretože dúfame, že budeme naozaj veľkí, slávni a riadne bohatí. A že budeme mať exkluzívne autá, aj keď ja ešte stále nemám vodičský preukaz."

"Úspech je dôležitý, ale dôležité je stať sa úspešný podľa svojich vlastných meradiel. Bolo by pre mňa čudné, aby som šiel písať pieseň s nejakým profesionálnym skladateľom želajúc si hit. Ak sa moje skladby v rádiu nehrajú, znamená to len to že nie som dobrý skladateľ."

"Nemám nič proti tomu aby sa moje piesne hrali v rádiách. AC / DC sú tiež hraní v rádiách a kto ich za to odsudzuje? Alebo kto sa pýta chalanov z Iron Maiden či sú komerční? Na všeobecnej úrovni, považujem túto diskusiu za veľmi zaujímavú."


Veľká nehoda

Aj napriek zmenám, Screamworks znie jasne ako HIM od prvého tónu. S názvami ako Dying Song a Acoustic Funeral, začnete uvažovať o celej kapele. Texty obsahujúce lásku a smrť, hudobné stavebné prvky a vizuálny obraz zameraný na Vala tu boli už na prvom albume. Bol celý koncept HIM zreteľne jasný vo Valovej hlave už v roku 1997?

"To je len zhoda náhod. Nič v tom bode ešte neviete. Dokonca sme nerozumeli ani technickým aspektom nahrávania, Hiili (Hiilesmaa, producent) nám pomohol spraviť originál nahrávk&. Bez neho by to bol odpad."

"Náš prvý album bol experiment. Mali sme šťastie, že sa stal celkom slušnou nahrávkou a obsahoval veľa dobrý prvkov. A je zrejmé, že identita skupiny bola cítiť už na prvom albume. Možno sa sama postupne zmenila, ale všetky základné prvky tam už boli. Nevyhnutne sa to nezlepšovalo s tým ako som dospieval, ale každým albumom sme našli nový pohľad na tieto elementy."

Čo si myslí Valo, koľko sa toho naučil všeobecne o živote a najmä a spôsobe rockového života v priebehu posledných rokov?

"V čase Greatest Lovesongs mi bolo 21, teraz mám 33. Predpokladám, že každý človek prežije veľa v období medzi pubertou a stredným vekom. Je ťažké povedať, ktoré z mojich vlastných zmien a vecí, ktoré som sa naučil majú dočinenia so skupinou alebo výberom povolania. Ak hovoríme o konkrétnej veci, všetko, čo môžem povedať je, že v tieto dni mám chuť viacej jesť thajské jedlo."


Kapele utiecť nemôžeš

Je to trochu prekvapujúce počuť Vala hovoriť o náhodách a šťastí, keď Greatest Lovesongs sa zdá ako manuál pre ďalšiu prácu skupiny.

"Ale to je presne to prečo si myslíš, že správa pochádza z hĺbky a je súčasťou mojej identity a osobnosti. To sa nemení. Musíš mať spaľujúcu túžbu písať o niečom čo je pre teba strašne dôležité. Potom sa to stane automaticky."

"Je ťažké oddeliť podstatu mojej osobnosti od skupiny. Sme spolu už dlhý čas a na druhej strane je ťažké identifikovať to čo nás robí jedinečnými. Každý album HIM v podstate začína zo situácie, že už som chorý z celej skupiny a chcem len sám písať piesne. A nakoniec vždy skončia ako HIM skladby bez ohľadu na to, ako veľmi som sa snažil spraviť akustickú verziu niečoho ako Johnny Cash."

Nie je možné poprieť dôležitosť niečieho vplyvu. Black Sabbath a Type O Negative sú mená, ktoré veľa krát prišli na pretras vo vzťahu k HIM.

"V počiatkoch som mal rád melancholickú hudbu, Paradise Lost a Anathema. Your Sweet Six Six Six bol ovplyvnený priamo skladbou Angelica od Anathema. Čo sa Black Sabbath týka, bol som oslovený možno ich výstrednosťou a skutočnosťou, že pochádzajú z nejakého predmestia Birminghamu, ktorý je asi tak nelogický východiskový bod pre dobytie sveta ako Oulunkylä v Helsinkách. Mysleli sme si, že možno tiež máme šancu."

"Je dôležité, že jednou z prvých piesní, ktoré sme spolu hrali bola Wicked Game od Chris Isaak. Neviem či to bol Satan čo nám poslal rozkaz z najhlbšieho pekla prerobiť túto pieseň. Prostredníctvom tohto sme objavili istú melanchóliu a myšlienku, že istý druh love piesní Davida Lyncha ide dokopy s metalom. Nami "zneuctená" pieseň Chrisa Isaaka viedla k zrodu Love Metal."

"To znamená, že bolo ťažké v časoch melodickosti a popu začať povedzme s The Heartless. Snažili sme sa urobiť prvý album čo najviac podobný zvuku Type O Negative bez kopírovania Type O Negative."


Smerom ku skutočnej hudbe

Zaujímavá kapitola v kariére Ville Valo je na začiatku 90. rokov kapela Donits-Osmo Experience s bubeníkom Antti Lehtinen a gitaristom Joel Melasniemi, ktorý neskôr hral v napríklad Ultra Bra a Scandinavian Music Group.

Valo hral na basu v tejto skupine, a hral dobre. Tieto zručnosti bývalého študenta Pop & Jazz konzervatória v Oulunkylä by mohli by pre mnohých prekvapujúce a stojí za to si vypočuť túto skupinu napríklad na YouTube.

Hudba Donits-Osmo Experience bola založená na istom druhu progresívneho predvádzania a chválení sa. Môžeme vyvodiť záver, že mladý Ville sa začal nudiť zložitosťou ich hudby a výsledok bol HIM, ktorá sa sústredila na jednoduchšiu stavbu? Že to bol úmyselný krok určitým smerom.

"Vtedy som skateboard-oval, mal som rád Primus a staršie Red Hot Chili Peppers albumy. S týmito kapelami bol istý štýl predvádzania sa (pozn.: gimmick = niečo ako imidž)dôležitou súčasťou toho všetkého. Navyše to bola doba, keď sme sa len učili o hudbe. A tiež, v skutočnosti som nepísal pre Donits-Osmo, len som urobil nejaké basové riffy."

"Antti Lehtinen a Joel Melasniemi, ich metóda tvorby hudby je založená na predvádzaní dôležitosti seba samého bez akéhokoľvek zmyslu pre humor. Zanechal som kapelu, pretože som bol podráždený ich spôsobom tvorby pesničiek, chcel som robiť skutočnú hudbu. Myslím, že HIM je tá pravá hudba, a Ultra Bra a SMG - alebo ako sa to dočerta volá – nie sú, sú len čistý shit."

To nie je prvýkrát čo Valo použil ostré slová o vyššie uvedených kapelách.

"Je to môj osobný názor, nemôžem si pomôcť. Ich spôsob vytvárania hudby bol vždy príliš analytický. Ako "sem dajme maj7 akord". Nie je to ako sedieť okolo ohňa, hrať na gitaru a vylievať si srdce. To sú dva veľmi odlišné spôsoby, ako robiť hudbu."

"Viac dávam prednosť metóde Neil Young / Tapio Rautavaara. Nie je to jednoduchší spôsob a riadne pracovať musíš aj takto. Možno, že to vidím cez ružové okuliare. Má to viac s tvorbou a možno je to viac umelecký spôsob. Možno Joel, ktorý pochádza z umeleckej rodiny, videl toho dosť a nechcel robiť veci, tým istým spôsobom."

Je dôležité si ale uvedomiť, že kritika Villeho voči bývalej kapely nie je osobná.

"Joel je milý chlapík a vychádzame spolu dobre. Anttiho veľmi nestretávam, ale s Joel sme už dlhú dobu nerozluční. Konieckoncov, Joel je najlepší gitarista v Helsinkách, ak nie v celom Fínsku, je neskutočne talentovaný. Ale dostalo sa to do bodu, kedy už nedokáže hrať jednoduché veci. Teraz sa musí naučiť písať popové pesničky ale ide mu to" – hovorí Valo zjemňujúc tak kritiku voči Scandinavian Music Group.

"Ale sadnúť si s tým, že idem spraviť popovú pieseň, je zlý prístup tvorby hudby, podľa môjho názoru. Hoci takáto metóda neurobí pop skladbu horšou, veľa klasických bolo takto spravených. Sú to len moje osobné preferencie."

"Metóda Joela a Anttiho ma prinútila spraviť niečo viac prvotné, čo možno v sebe zahŕňa aj ten akoby Black Sabbath spôsob slobody/voľnosti a popíjanie piva. Takže odpoveď na pôvodnú otázku: áno, HIM bol pravdepodobne protest proti týmto teoretickým výpočtom, ktoré boli vlastné Donits-Osmo v neskorých rokoch."


Je túžiť to najkrajšie?

Love metal ako výraz je jasne majetkom HIM a nikoho iného. Ville Valo objasňuje jeho názory na lásku vo všeobecnej úrovni, a my sme sa dostali ku jeho vzťahom, najmä tomu s moderátorkou televíznej show a modelkou Jonna Nygren, ktorý sa skončil v roku 2007, rozoberaný v novinách.

"Nemám tušenie, čo je láska, a to je dôvod, prečo o tom píšem stále a stále dookola. Láska je ako západ slnka v Laponsku. Vyzerá magicky, ale nemôžeš pochopiť prečo."

Podľa všeobecného vykreslenia Vala a podľa napríklad jeho textov by ste si mohli vytvoriť mienku o mierne melancholickej, ale v tom istom čase romantickej postave, ktorá hľadá lásku bez toho aby ju niekedy našla.

"Hľadá každý lásku? Existuje toľko rôznych druhov lásky a vzťahov. Pre niektorých ľudí je to napríklad zabávať sa, pre iných vyzerať spolu dobre. Ani jeden prístup nie je zlý. Niektorí nájdu lásku cez kompromisy. Je to o tom mať pohodlie a aby veci bežali bezchybne."

"Ja si na druhej strane nemyslím, že láska nevyhnutne musí byť jednoduchá. Verím v mýtickú lásku väčšiu ako život sám. Je to snáď viktoriánsky romantizmu v celej svojej kráse. Je to o viere v predstavy a veci, ktoré nemusia nevyhnutne mať vedecký základ."

"Keď príde situácia, keď tvoje srdce bije rýchlejšie a prikrývka sa z pod teba vyťahuje, je ťažké ovládať svoje konanie. Je to stav pokory. Symbolicky povedané, nemôžeš si pomôcť až kým nemáš 50 a sto detí."

Na druhej strane, čítajúc niektoré jeho texty, by ste si mohli myslieť, že Valo si určitým masochistickým spôsobom vychutnáva túžbu po niečom, čo je nedosiahnuteľné.

"A kto nie? Pocit lovu je výborný pocit. Každý, kto bol sám to vie. Potom, keď uvidíte niekde iskričku nádeje, prebudia sa prvotné emócie človeka. A tie emócie nemusia zmiznúť ani počas vzťahu."

Valo sa však úplne nehlási k myšlienke masochizmus a podvedomého želania zostať navždy v stave večnej túžby.

"Verím, že pravá láska si ma nájde. Musím veriť v tento sen, inak by som tu už nebol. Som relatívne mladý muž z Helsínk, ktorý si želal byť v úspešnej rockovej kapele. Toto želanie sa naplnilo nad moje najdivokejšie očakávania. Prečo by som sa mal vzdať v osobnom živote?"

"Kompromisy nemôžem vystáť. Byť v kapele je kompromisom samo o sebe, pretože sme päť individualít. V mojom osobnom živote sa snažím tomu vyhnúť. Bolo by to lacné v prístupe ku mne samému ako aj voči druhej osobe. Ak sú vaše očakávania vysoké, musíte ich vysoké udržať."


Zdrvujúca vášeň a naplnenie

Najevidentnejšou charakteristikou textov Vala je však vzájomné porovnanie lásky a smrti. K dispozícii je aj bolesť a pocit určitého pokoja.

"Ak si vezmeme napríklad text When Love and Death Embrace, myslím že znamená, že láska je naplnením tvojich očakávaní. Si ochotný vzdať sa všetkého a pripravený na koniec, lebo si už získal všetko. Možno pojem "zdrvujúce" by bolo to pravé slovo pre opísanie situácie keď sa láska objíma so smrťou."

"Ale ak sa domnievaš, že je láska druh naplnenia, nie je tu nebezpečenstvo, že nepremýšľaš o veciach, ktoré vyplývajú zo zamilovanosti - všetky problémy vzťahu a bežného života, ako napríklad ísť do potravín ja sneženia?"

"To je filozofická otázka, ktorá má čo do činenia s tým, čo považuješ za naplnenie. Je možné, že ten zdrvujúci pocit len je a naplnenie stojí na zasýtení samého seba, každý raz čo ideš do potravín."

"Láska je pokoj. Všetky každodenné problémy idú nabok a ty nič nemusíš povedať. Môžeš si vychutnať ticho ako spievajú Depeche Mode" (it is so funny that right at that moment I was translating this I was listening to Enjoy the Silence:)Je haluz že práve v momente ako som toto prekladala som počúvala Enjoy the Silence:))

Môže sa spevák, ktorý noc čo noc vystupuje identifikovať so všetkými týmito mučivými a silnými emóciami?

"S niektorých skladbami áno, s niektorými nie. Niektoré piesne sa lepšie spievajú až máš pocit, že to nie je skupina, ktorá hrá danú pieseň, ale publikum. The Funeral of Hearts je jedna z týchto piesní, ktoré sú akoby hymna. Na druhej strane, The Sacrament, ktorá ani len nie je jednou z mojich obľúbených, je z nejakých dôvodov pieseň, ktorá ťa okamžite dostane do nálady."

"Niekedy používam metódu, ktorú používajú herci, kedy sa snažím si vyvolať spomienky na to, ako som pieseň písal. Hlavne teraz, keď mám viac čistú hlavu si pamätám presný moment, keď som skladbu vytvoril. Môžem tak zhrnúť situáciu v hlave a potom tie emócie sa odzrkadlia aj vo prevedení. Nie je to avšak dobré pre psychiku, je to ako stále jatriť rany, ktoré sa len začali liečiť."

Vzdanie sa alkoholu neotočilo svet Ville Vala okamžite smerom k raju

"Nič nie je len tak zrazu lepšie"

Ville Valov problém s alkoholom, a najmä jeho novo nájdená triezvosť, boli novinky pred niekoľkými rokmi. Triezvy spôsob života, ktorý začal na jar roku 2007, možno jasne vidieť v jeho fyzickom vzhľade, obzvlášť ak si porovnáte napríklad fotky Vala oslavujúceho prezidentský deň nezávislosti na recepcii v roku 2006.

Avšak, zmena životného štýlu nevyriešila všetky jeho problémy.

"Nič nie je zrazu lepšie. Keď si triezvy máš viac energie, ale to neznamená, že by bolo niečo menej v prdeli. Svet je jednoducho len jasnejší, no rovnako nahovno. Zároveň sa môžeš lepšie k niečomu vyjadriť, keďže už nie si po opici, keď si nevedel dostať zo seba ani slovo."

Podľa Ville Vala, jeho pitie sa vymklo spod kontroly z jednoduchého dôvodu. Alebo tak jednoduchého, ako to je možné pre medzinárodne známu rockovú hviezdu. V každom prípade, tlaky týkajúce sa práce pôsobili ako akýsi katalyzátor pre rozvinutie tohto zlozvyku.

"Nebol som si istý, či moja práca bola dostatočne dobrá. Taktiež časový harmonogram bol niekedy úplne neuveriteľný. Mal som pocit, že mám toľko veci naložených na sebe, až to musím spláchnuť alkoholom."

"Ale pravdou je, že musíte piť viac a viac, pretože pitie spôsobuje viac problémov. Robíte svoju prácu zle a tým máte viac negatívnych myšlienok v hlave. Metodicky a rutinne potrebujete vygumovať danú situáciu. Je to úplná blbosť."

Ale pravdou je, že asi veľa ľudí pije pre relax a ľahší prechod emóciami a myšlienkami. Ville Valo to nepopiera.

"Mal som presne také isté dôvody, ale už si niekedy skúsil byť so svojimi myšlienkami v triezvom stave? Je to výzva. Dostávaš sa do toho istého stavu jednoducho len preto, že si sám so svojimi skur***** myšlienkami. Nevyžaduje to nič iné."

"Jednoducho zostať doma, pozerať sa na televíziu, počúvať hudbu, čítať knihy, robiť čokoľvek, tieto negatívne myšlienky sami zmiznú."

Silné názory na problémy spôsobené alkoholom neznamenajú, že by rocker prikázal abstinenciu ostatným.

"Každý robí veci svojím spôsobom. Niektorí si vychutnávajú pohár vína pri večeri, ja nie. Nikdy mi to takto nechutilo. Pre mňa účelom alkoholu je sa úplne zoťať a robiť hlúpe veci. Ožieranie bola zábava, ale už bol čas prestať. "

Ušetrený čas ne-zahrávaním sa s alkoholom vrazil celý do tvorby hudby. Nevrhol sa na nejaký šport, i keď v rozhovore, ktorý sa týka Dignifi projektu filozofa Pekka Himanena, hovorí o dlhých prechádzkach.

"Moja ruka vykonáva jej obvyklú činnosť, ale inak nerobím žiaden šport. Neklamem keď tvrdím, že práca na novom albume si vyžiadala všetok môj čas. Bol to tak úspešný projekt, že nechceš aby ho ktokoľvek videl alebo počul len na polovicu spravený."

"Pred tromi rokmi by som neveril, že by som mohol spraviť akustickú verziu celého albumu v priebehu jedného týždňa. Chystá sa bonusové CD k novému albumu, ktoré bolo dokončené včera. Pracujem na viacerých B stranách singlov po celý čas, už som začal písať na ďalší album a taktiež mám niekoľko ďalších projektov rozbehnutých"
vymenúva Valo.

Na rozdiel od mnohých iných s problémami s alkoholom, Valo nepil, aby bola pre neho interakcia s inými ľahšia. Alkohol naďalej ovplyvňuje jeho spoločenský život istým spôsobom.

"Netrávim veľa času s inými ľuďmi, ani či som opitý, ani či som triezvy. Povedzme, že v súčasnosti trávim s ľudmi menej času, ale keď už tak s ľudmi ktorých mám skutočne rád a na ktorých mi záleží. Neodsudzujem mojich bývalých parťákov, ale všetci vedia že štamgasti sú jeden ako druhý i keď podobne nerozmýšľajú. Polliter piva je dosť, aby to preklenulo túto priepasť."

No comments: