2010/04/24

HIM & Seppo interview in Nyt-Liite

Very interesting article about records sale and HIM U.S. tour...
First big thanks to Sineresi for Finnish - English translation, which you can find here, Slovak translation is below...

Veľmi zaujímavý článok o predaji albumov a HIM USA turné...
Veľké ďakujem ide Sineresi za preklad z fínčiny, slovenský preklad je nižšie...


Kde je lepší predaj, na východe alebo západe?

Keďže vlajková loď fínskeho exportu viac už nebohatne na turné v USA, mali by radšej miesto toho smerovať do Číny, kde kapela z Tuusula (Snipe Drive) robí svoje prvé medzinárodné turné, financované z vládneho grantu? HIM na pódiu v Bostone, Snipe Drive v Pekingu. Po koncertoch hovoríme o peniazoch.

HIM, Boston, apríl 2010
Sladký fínsky muzikanti si zbalili svoje veci v preplnenom zákulisí. 2500 fanúšikov opustilo bostonský House of Blues a pred HIM je celonočný presun do Montreal.
Kapela z Helsínk prišla do Bostonu z Pittsburgu len niekoľko hodín pred koncertom.
Napriek plnému programu sa zdá že Ville Valo je plný života. Aj dôvod je rozhodnutia prestať fajčiť, je spojený s hudbou.
"Nové skladby sú tak textovo bohaté, že mi dochádza dych spievať ich, ak by som fajčil."
Pre astmatika nie je ľahké byť na turné po "pre-klimatizovanej" Amerike. Valo hovorí, že hoteli, v ktorých prespávajú, sú vyberané podľa toho, či sa v izbe dá otvoriť okno.Hlavná časť nákladov, napriek tomu, ide na presun z miesta na miesto.
"Vzdialenosti a náklady sú úplne šialené", vzdychne si Valo.

Nemôžeš uniknúť ponurným ekonomickým vyhliadkam Bostonu: zanedbaná údržba ulíc akoby v krajinách tretieho sveta. Okrem rozpadajúcej sa infraštruktúre sú ťažké časy viditeľné aj v lokálnom rockovom hudobnom biznise. Live Nation, promotér HIM turné, posledne mal obrovské straty, hoci táto spoločnosť vlastní väčšinu klubov ako aj väčšinu Ticketmaster, zodpovedného za predaj lístkov. Ponuka je vyššia než dopyt.
"Príliš veľa kapiel je na turné", hovorí Mika Gas Karppinen.
"Keďže si ľudia hudbu sťahujú a nekupujú albumy, všetky kapely na svete idú na turné aby zarobili", pokračuje Valo.
Spomína si, že na ich poslednom turné, hrali v klube v Denver, kde v priebehu pár dní hrali tiež aj Rammstein a Ministry – všetko skupiny zamerané na tú istú skupinu publika.
"Ľudia nemajú peniaze prísť si pozrieť toľko koncertov, čo znamená, že čoskoro kapely nebudú mať peniaze na to robiť turné. Ak kapely nebudú robiť turné, nebudú hrané v rádiách. Dospejeme k bodu, keď nikto nebude schopný sa týmto živiť."
"Mám pocit že našou jedinou šancou je hrať koncerty v Číne, kde sme oficiálne predali jedinú kópiu nového albumu", odfrkne Janne Burton Puurtinen.

Manažér Seppo Vesterinen hovorí, že nový album Screamworks: Love in Theory and Practice, vydaný vo februári, doteraz predal niečo vyše 50 000 kópií v USA. Predchádzajúci album Venus Doom predal približne rovnako, kým Dark Light, vydaný v roku 2006 predal 500 000 kópií potrebných pre zlatú platňu.
"V súčasnej dobe predaj platní nekorešponduje s predajom lístkov alebo predajom tovaru", hovorí Vesterinen.

Podľa manažéra, HIM urobí ešte prinajmenšom jeden ďalší album pre americký Warner s ktorým má zmluvu.
Ťažké časy hudobného priemyslu alebo svetovej ekonomiky však až tak neochromili vlajkovú loď fínskeho exportu. Anglické turné vo februári a marci bolo vypredané a pred-predaj lístkov pre USA turné šiel tiež veľmi dobre. Hoci Valo pripúšťa, že koncertné sály nie sú o nič väčšie oproti poslednému turné. HIM hrá v kluboch s kapacitou 1500 až 3000 ľudí.
"Je tam psychologický aspekt, radšej hráme v trocha menších priestoroch, ktoré sú vypredané, ako vo veľkých sálach, ktoré by neboli", vysvetľuje spevák.
Podľa Vesterinen, len kapely ktoré vypredajú sály s kapacitou nad 5000 majú významnejší zisk.
"Na základe dobrého dôvodu vieme povedať, že 90 percent zisku z HIM turné pôjde na pokrytie nákladov a tým pádom peniaze ostanú v štátoch."
K nákladom za cestovanie a prenájom nástrojov, náklady sú navýšené byrokraciou a drahými právnikmi a účtovníkmi, ktorí museli byť najatí, aby sa s ňou potýkali.
Manažment kapely naháňa svoju marketingovú stratégiu.
"Súhlasili sme s booking agentom, že by sme tentokrát mali robiť turné s viacerými kapelami", hovorí Valo.
Live Nation verila, že balíček štyroch kapiel predá viac lístkov a preto aj v Bostone hrali pred HIM tri nové kapely. Ich nahrávacie spoločnosti investovali do propagovania spojeného turné.
Po koncerte, členovia jednej z kapiel, balia svoje nástroje do napchatej dodávky pred House of Blues. HIM a ich sprevádzajúci personál na druhej strane cestujú dvoma luxusne vyzerajúcimi autobusmi. Kapela, v ktorej teraz hrajú už traja otcovia, sa nechce ulakomiť na výdavkoch nutných pre komfort na cestovanie.
"Miesto ušetrenia trocha peňazí na úkor pohodlia na turné, sme sa rozhodli vyhodiť prachy a viac si to užiť", hovorí Valo.

Source/zdroj: Valo Daily
Photo: © 2010 Marianna Mihálkinová

No comments: