2010/03/09

Ville Valo for Revolver Magazine March/April issue


"Mám okolo 50 sov, jeleňa, labuť, medveďa a podobne" hovorí frontman HIM Ville Valo vysvetľujúc jeho rozrastajúcu sa zbierku vypchatých zvierat doma v Helsinkách.
"Je to trocha divné, som vegán ktorý zbiera vypchaté zvieratá. Zvieratá ma vždy fascinovali, viem sa s nimi stotožniť ľahšie ako s ľudmi, ale taktiež som na ne alergický. Takže, keď som si kúpil dom, začal som zbierať vypchaté sovy, aby mi robili spoločnosť. Nie je to ako keby som mal po stenách ich oddelené hlavy, ani nič také – zvieratá sú v celku a prezentované veľmi pôvabným spôsobom. Cítim sa s nimi v mieri, sám neviem prečo."
Pre nikoho kto sleduje kariéru HIM, nie je Valova fascinácia krásou smrti prekvapujúca. Od roku 1997, keď títo love-metalisti nahrali ich debut Greatest Lovesongs Vol. 666, Valove texty neustále skúmajú nekončiace paradoxy svetla a temnoty našej existencie. Vo Valovom lyrickom pohľade na svet je tak isto veľa krásy v bolesti hlavy a smrti ako je v živote a láske – na novom albume Screamworks: Love in Theory and Practice pokračuje vo všetkom vyššie spomínanom.
V spolupráci s producentom Matt Squire je Screamworks viac popový v porovnaní k pochmúrnemu psychedelickému Venus Doom, ale stále je tam dostatok chutnej temnoty víriacej pod povrchom skladieb ako Heartkiller, Dying Song a Acoustic Funeral. Revolver nedávno hovoril s neustále šarmantným Valom o pozadí nového albumu.

Revolver: Názov vášho posledného albumu je Screamworks: Love in Theory and Practice. Čo to znamená?
Ville Valo: Neviem. Znie to dobre (smiech). Vždy sme mali v názvoch Yin a Yang – Dark Light, Razorblade Romance, Deep Shadows and Brilliant Highlights, Love Metal – ale tentokrát som chcel zmazať hranicu medzi Yin a Yang ešte viac, pretože som si myslel, že hudba robí to isté. Čítal som zbierku prác T.S. Eliota a počúval Selected Ambient Works od Aphex Twin, takže som si zamiloval slovíčko "works", a chcel som aby ho zahrňoval názov albumu. A pravdepodobne som taktiež sledoval niečo produkované DreamWorks, takže sa to podvedome stalo. Neskôr som špekuloval o metafore výkriku narodenia a bolesti a radosti a extáze a terapii živelného výkriku – a o aktuálnom psychickom kriku, ktorý som vložil do albumu. A potom časť Love in Theory and Practice – je čudné, nikto si doteraz nevšimol, že je to slovná hračka knihy od Aleistera Crowleyho Magick in Theory and Practice.

Revolver: Prečítal si veľa kníh od Aleistera Crowleyho?
Ville Valo: Viac mám rád biografie tohto muža, prečítal som o ňom niekoľko kníh, ale nie som expert. Vždy som miloval spôsob akým hláskoval "magick", pretože chcel zdôrazniť rozdiel oproti tomu čo robia takzvaní kúzelníci v rámci predstavenia. Z nejakého dôvodu ten názov mi šiel hlavou a potom som zamenil slovo magick za love – pretože láska je mágia, aspoň z mojej skúsenosti. Love in Theory and Practice je paradoxom, môžeš v teoretickej alebo praktickej rovine hovoriť o vzťahoch, ale o čistej esencii lásky sa diskutovať nedá vôbec. Dokonca ani v angličtine nie je dostatok slov na opísanie toho, čo to pre niekoho znamená.

Revolver: Ako si sa rozhodol pre spoluprácu s Matt Squire?
Ville Valo: Diskutovali sme o možných producentoch s nahrávacou spoločnosťou a mal som možnosť sa s niektorými počas pobytu v L.A. stretnúť, no Matt bol jediný, čo prišiel na stretnutie s množstvom poznámok. Rozpitval všetky skladby z demo nahrávky, čo som si zamiloval, pretože som tiež na detaily. Páčila sa mi skutočnosť, že sa vyjadril, "Čo keby si v tejto skladbe zvýšil tempo o dva údery za minútu a zmenil kľúč?" alebo "Je tam jeden refrén pred veršom, ktorý na mňa pôsobí bizarne", a potom sme o tom refréne diskutovali, prečo je taký, aký je. To je pre mňa vzrušujúce – ten súlad bol obrovský (smiech). Jeho pohľad obsahoval veľa popových kúskov, ako Death Cab for Cutie alebo Katy Perry, takže chalani spočiatku Mattom nadšení neboli. Ale potom čo si vypočuli nový album Used, presvedčili sa, že Matt dokáže vyprodukovať aj rockový album. Myslím, že je fajn kombinovať elementy z rôznych žánrov, je dobré mať vedomosti zo sveta popu a vmiešať ich do toho čo robíme my. Ak sa nad tým zamyslíš, americký pop pracuje teraz s tým s čím pracoval rock and roll 70.rokov.

Revolver: V akom zmysle?
Ville Valo: Je to tak experimentálne. Ak si vypočuješ čokoľvek posledné od Britney Spears, produkcia je šialená, veľa z toho je postavené na základe tanečných hudobných prvkov – divné počty úderov z Jamajky. Rock and roll, na druhú stranu, je určitým spôsobom teraz staromódny. Chcel som mať "laserový" zvuk na albume, chcel som šialené prvky a nemať strach ich použiť. Ale nechcel som zas mať album ako No Doubt s množstvom producentov, kde každá skladba znie ako od úplne iného umelca. Pre niekoho to fungovať môže, ale ja som chcel zvuk Duran Duran alebo A-ha súčasne s The Cult alebo Stone Temple Pilots alebo niekoho iného priamočiareho a rockového. Je to v podstate ako keby sa A-ha bila s The Cult (smiech).

Revolver: To je príťažlivý obraz...
Ville Valo: No áno – vzhliadať k zadkom Morten Harket (varjostaa: spevák A-ha) a Ian Astbury (varjostaa: vokalista The Cult). Čo je samozrejme z kade Screamworks vychádza (smiech).

Revolver: Toto je prvý album, ktorý si napísal a nahral za triezva. Bolo to viac zložité cez to prejsť bez možnosti siahnuť po chlaste?
Ville Valo: Nuž, povedzme len že je jednoduchšie hrať na gitare keď nemáš opicu. V minulosti to dalo takmer pol dňa dostať sa do stavu hrať alebo sa sústrediť na hudbu – čo znamenalo, že som vypil povedzme 12 pív, vyblil ich a vypil ďalšie štyri na dosiahnutie normy. Takže pri tomto albume som ten problém nemal, bol som schopný sa sústrediť a venovať detailom omnoho viac času, vytvárať tieto míľniky, hudobné aj textové. Neviem či je to dobre alebo zle – asi by to mal posúdiť poslucháč. Dúfam, že album si bude počínať dobre, nikdy som nad ničím nestrávil toľko času, takže jasne, že chcem aby to bolo docenené. Ale ak nie, predám celú zbierku vypchatých zvierat a začnem pestovať ópium (smiech). To je môj plán B! :)

Source: Revolver Magazine issue March/April 2010
Photo: © Avelina De Moray 2010

No comments: